Kiinteistön omistajalle on säästöjen lisäksi tärkeää se, että vuokralainen hymyilee.

Etola Kiinteistöjen omistamaan ETRA Megacenteriin Turun Kärsämäentiellä tehtiin syksyllä 2017 laaja energiaremontti, jossa modernisointiin kiinteistön ilmanvaihto ja rakennusautomaatio. Samalla tehostettiin poistoilman lämmöntalteenottoa ja muutettiin ilmanvaihdon ohjaus tarpeenmukaiseksi.

Remontin tarkoituksena oli säästää kiinteistön energiakustannuksia ja parantaa samalla kiinteistön olosuhteita.

”Turun kiinteistössä oli selvästi isommat ylläpitokustannukset erityisesti energian osalta kuin meidän muissa kiinteistöissä. Siksi päätin, että asialle pitää tehdä jotain”, kertoo Etola Kiinteistöjen toimitusjohtaja Jouni Pelkonen.

Turun ETRA Megacenter on rakennettu 1973. Sen bruttopinta-ala on 4200 m2 ja rakennustilavuus reilut 25 000 rm3.

LeaseGreenin toteuttaman energiatehokkuushankkeen tavoitteena oli leikata 35 prosenttia kiinteistön lämmön- ja sähkönkulutuksesta. Vajaan vuoden seurannan aikana on käynyt ilmi, että säästöt toteutuvat arvioitua suurempina. Lämmönkulutus pienenee tänä vuonna noin 49 prosenttia ja sähkönkulutus 46 prosenttia. Sähkönkulutukseen vähenemiseen vaikutti osaltaan myös se, että kiinteistön valaistus muutettiin samassa yhteydessä energiatehokkaammaksi.

Energiatehokkuuden parantaminen on kokonaisuudessaan siis lähes puolittanut Turun ETRA Megacenterin energiakustannukset. Ylläpitokustannusten osalta Turun kiinteistö erottuu nyt parhaimpien joukossa.

Myös olosuhteet varastoissa ja myymälässä paranivat, kun lämpötilat ja ilmamäärät ovat aiempaa tasaisempia.

”Kyllähän tulokset ovat aivan loistavia”, Jouni Pelkonen sanoo.

Hyvä lopputulos ei ole sattumaa. Kun työ on suunniteltu ja toteutettu huolellisesti, talotekninen kokonaisuus toimii saumattomasti yhteen. Tällöin saadaan yleensä useamman toimenpiteen yhdistelmällä kerrannaisvaikutuksena vielä suuremmat säästöt.

Tärkeintä on, että asiakas hymyilee

Etola Kiinteistöjen toimitusjohtaja Jouni Pelkonen keskusteli Turun kiinteistön energiatehokkuushankkeesta useamman toimijan kanssa. LeaseGreen oli ainoa, jonka ehdotuksessa hyödynnettiin kiinteistön olemassa olevia ilmanvaihtokanavistoja ja venttiilejä. Se oli Pelkosen mielestä arvokasta.

Toimivien vanhojen putkien ja laitteiden hyödyntäminen pienensi merkittävästi remontin aiheuttamaa haittaa ja kustannuksia. Se tuntui hyvältä myös resurssitehokkuuden näkökulmasta.

”Minusta siinä ei ole järkeä, että vanha kanavisto puretaan, jos nykyisetkin kammiot, kanavistot ja venttiilit ovat ehjiä. Ei tuntunut hyvältä viedä kuorma-auton lavallisia toimivaa tekniikkaa metalliromuksi. Sinkitty putki ei kulu vuosien varrella mitenkään”, Pelkonen sanoo.

Koska kiinteistöön ei tarvittu uusia ilmanvaihtokanavia eikä konehuoneita, se aiheutti vain vähän haittaa toiminnalle. Myymälästä ei tullut missään vaiheessa isoa työmaata.

”Sain Turun paikallisjohtajalta palautetta, että remontti ei ollut haitannut lainkaan bisneksiä. Kaikki katkokset lisäävät aina kustannuksia, mutta nyt niitä ei tullut, vaikka kiinteistössä tehtiin kuitenkin aika laaja remontti.”

Kärsämäentien kiinteistön suurin vuokralainen on teknisen kaupan erikoisliike Etra Oy. Se kuuluu Etola Kiinteistön kanssa samaan konserniin.

Toimitusjohtaja Pelkonen on työskennellyt kiinteistöliiketoiminta-alalla yli 20 vuotta. Hänelle on erittäin tärkeää, ettei kiinteistön kunnossapidosta tai remonteista aiheudu merkittävää haittaa vuokralaiselle.

”Minun tavoitteenani on aina saada vuokralainen hymyilemään. Vasta sitten voin olla itse tyytyväinen. Hymy kertoo siitä, että tekniikka toimii: tilat ovat kunnossa, hanasta tulee vettä, lämpö on sopiva, missään ei vedä ja parkkipaikkoja on riittävästi.”

”Yleensä liiketoiminnan katekin on kohdallaan, kun tunnelma on hyvä!”