Sami Läntinen, 50, on nimitetty LeaseGreenin käyttäjä-omistajasegmentin asiakkuuksista vastaavaksi johtajaksi. Aiemmin hän työskenteli LeaseGreenin myyntipäällikkönä.

Samilla on laaja ja syvä kokemus kiinteistöteknologian ratkaisu- ja huoltopalveluliiketoiminnasta. Ennen LeaseGreeniä hän on työskennellyt muun muassa liiketoimintajohtajana, myyntijohtajana ja projektijohtajana Honeywell Building Solutionsissa.

LeaseGreenin liiketoiminta on jaettu kolmeen asiakassegmenttiin. Samin vastuualueelle kuuluvat ne kiinteistönomistajat, jotka käyttävät kiinteistöjään myös itse. Käytännössä tähän joukkoon kuuluvat kaupan ja logistiikan alan, palvelualan ja hyvinvointialan yrityksiä, kuten esimerkiksi kylpylöitä ja liikuntakeskuksia sekä taloyhtiöille tarjottavat Energiaremontit.

Sami näkee koko alalla paljon kasvupotentiaalia, mutta eniten tekemätöntä työtä on ehkä taloyhtiöissä.

”Haluan saada asunto-osakeyhtiöiden Energiaremontit lentoon. Uskon, että ne lyövät läpi tämän vuoden aikana. Ne herättävät jo niin paljon kiinnostusta.”

Myyntipäällikkönä Sami Läntinen on tavannut paljon erilaisia asiakkaita. Hänestä on hienoa huomata, kuinka paljon asiakkaita voidaan auttaa monissakin asioissa. Monet miettivät parhaillaan energiatehokkuuteen liittyviä asioita eikä niiden merkitystä tarvitse enää perustella niin pitkään kuin aikaisemmin.

”Kiinteistön olemassa oleva säästöpotentiaali on harvoin täysin tunnistettu asia. Kun energiatehokkuuden parantaminen voidaan rahoittaa säästöillä, ja ehkä jopa käyttää säästöjä korjausvelan lyhentämiseen, ollaan mielestäni asian ytimessä. Mahdollistetaan kannattavat hankkeet ja samalla kiinteistön ylläpito helpottuu ja houkuttelevuus paranee. Yhä useammalle on myös tärkeää toimia ekologisesti ja vihreiden arvojen mukaisesti”, Sami kertoo.

Asiakas tulee aina ensin

Työntekijänä Sami kuvailee itseään sitoutuneeksi ja ammattiylpeäksi. Samoja ominaisuuksia hän kaipaa myös muilta. Hänelle on tärkeää tehdä asiat loppuun saakka.

”Joku jatkaa aina siitä, minkä minä jätän jälkeeni. Usein on sellainen tilanne, että jos käytän johonkin kymmenen minuuttia enemmän aikaa niin se säästää seuraavalta tunnin.”

LeaseGreenin meininki ja tapa toimia on tuntunut Sami Läntisestä omalta heti alusta alkaen. Hän kuuli yrityksestä jo aiemmassa työpaikassaan muutamia vuosia sitten ja on siitä asti ajatellut, että LeaseGreen tekee hyvää työtä.

”Yhdessä tekeminen tuntuu sitä hienommalta, mitä enemmän pääsen tähän sisälle. Muistan aina myös kertoa asiakkaille, miten hyvällä hengellä ja innovatiivisesti me tehdään näitä asioita. Se on LeaseGreenissä erityisen hienoa.”

Aina löytyy myös mahdollisuuksia tehdä asioita entistäkin paremmin. Sisäinen tiedonkulku ja asiakastyytyväisyyden parantaminen ovat lähellä Samin sydäntä.

”Se on tärkeää, että oman tiimin ja muidenkin tekeminen kohdentuu niihin asioihin, joilla on eniten arvoa asiakkaalle. Viestintä ja tiedonkulku vaikuttavat moneen asiakkaalle tärkeisiin asioihin.”

Tuore asiakkuusjohtaja miettii paljon sitä, mikä on asiakkaan näkökulmasta olennaista ja tärkeää. Asiakas tulee aina ensin.

”Minua viehättää se, että me ei olla liikkeellä tietyn teknologian kanssa ja yritetä myydä sitä asiakkaalle. Lähtökohta on toisin päin: me kuunnellaan asiakkaan murheet ja sitten etsitään markkinoilta siihen sopivat ratkaisut.”